Star 8.125 i 12.155

Najpopularniejsze polskie ciężarówki doczekały się modernizacji. Rozpoczęte w styczniu 1998 roku przygotowania do produkcji przyniosły pod jego koniec rezultat w postaci rozpoczęcia produkcji dwóch, zupełnie nowych modeli: Stara 8.125 i 12.155.
Podpisany w lipcu 1998 roku list intencyjny dotyczący współpracy pomiędzy MAN Nutzfahrzeuge AG i Zakładami Samochodowymi Star S.A. oraz zawarcie kontraktów kooperacyjnych pomiędzy tymi firmami przyniosło efekty w postaci wprowadzenia na rynek dwóch lekkich ciężarówek. Zakłady od dawna zdawały sobie sprawę z konieczności przeprowadzenia modernizacji oferowanych samochodów. Po wielu próbach współpracy z europejskimi potentatami w produkcji samochodów użytkowych (m.in. Renault i Iveco) zarząd starachowickich zakładów zdecydował się na przyjęcie w struktury firmy niemieckiego inwestora.
Na linii produkcyjnej powstają ciężarówki o niemieckim rodowodzie. Starachowicka fabryka montuje nowe pojazdy z MAN-owskimi silnikami i z kabiną pochodzącą z austriackich zakładów Steyra (będących własnością MAN-a). Budowa kabin odbywa się jednak na miejscu, w Starachowicach. Czterocylindrowe, turbodoładowane z chłodzeniem powietrza (intercoolerem) jednostki napędowe mają pojemność 4580 cm3. W zależności od regulacji pompy wtryskowej uzyskują one moc 92 kW ( 125 KM) lub 1 14 kW (155 KM). Silniki o mniejszej mocy montowane są w Starze 8.125. Cyfra "8" na początku oznaczenia wskazuje maksymalny ciężar całkowity pojazdu w tonach. 155 konna odmiana motoru napędza większego Stara 12.155. Stosunkowo niskie wartości mocy maksymalnych mogłyby sugerować ociężałość nowych samochodów. Jest to jednak błędny wniosek, bowiem w tym przypadku liczy się odpowiednio wysoka wartość momentu obrotowego, która pozwala na dostatecznie szybkie rozpędzanie masy pojazdów. Wartości: 500 Nm przy 1200 -1400 obr./min. słabszej odmiany i 580 Nm przy 1600 obr./min. mocniejszej osiągane przez te jednostki zapewniają dynamikę na odpowiednim poziomie. Silniki spełniają normy Euro 2.
We wszystkich modelach napęd przenoszony jest za pomocą 5- (SS-42) lub 6-biegowej (S6-36, oferowana jako opcja w Starze 12.155) skrzyni biegów firmy ZF. Układ kierowniczy, ze wspomaganiem, pochodzi także z tej firmy.
Star 12.155 jest nastepcą modelu 1142, jednak z powodów marketingowych Star 1142 będzie jeszcze przez pewien czas produkowany równolegle z nowym samochodem. Wraz z wygaśnięciem na niego popytu Zakłady Starachowickie zaniechają jego produkcji.
Nowy, większy Star oferowany jest w trzech wersjach długości rozstawu osi: standardowej - 3900 mm, długiej - 5200 mm i krótkiej - 3300 mm. Mniejszy - 8.125 może mieć rozstaw osi: 3280, 3850 lub 2780 mm. Pojazdy zawieszone są na wielopiórowych lub parabolicznych resorach ze stabilizatorami (do wyboru). Osie pojazdów - przednia: sztywna belka ze zwrotnicami, tylna: most napędowy z pojedynczą przekładnią stożkową - produkowane są przez Stara. Większy model seryjnie wyposażany jest w układ ABS, w mniejszym montowany jest on na życzenie.
Uruchomienie produkcji nowych Starów jest udanym początkiem współpracy z MAN-em. Zarząd firmy liczy na jej maksymalny rozwój - Starachowice chcą być w przyszłości dostawcą części dla zakładów w Monachium.
Przed działem marketingu, sprzedaży i serwisu stoi ciężkie zadanie skutecznego wprowadzenia na rynek nowego produktu. Udana konstrukcja ma ambicję konkurować z podobnymi produktami zachodnioeuropejskimi.

Star 12.155
Star 12.155
Star 12.155
Star 8.125
Star 8.125
Star 8.125
Star 8.125