Gad 500

Gad

W Warsztacie Doświadczalnym Polskiego Związku Motorowego w Warszawie zbudowano prototyp małego samochodu osobowego o sportowym nadwoziu. W marcu 1953 zakończono pracę nad wykonaniem tego pojazdu. W tym okresie kierownikiem technicznym Warsztatu Doświadczalnego był inż. Stefan Gajęcki, znany konstruktor silników i łodzi wyścigowych. Pod jego kierownictwem wykonywano prototyp samochodu. Do napędu użyto adoptowanego silnika łodziowego, typu Gad 500, chłodzonego cieczą (takiego samego silnika użyto w prototypowej rodzinie samochodów Pionier). 2 cylindrowy silnik osiągał moc 23 KM przy 4500 obr/min Samochód nie miał swojego oznaczenia, określano go tylko symbolem silnika. Brak wielu danych uniemożliwia podanie pełnego opisu technicznego.

P-80

Konstruktorem P80 jest inż. Józef Przybylski , wykładowca technikum w Bytomiu. Autoskuter zbudowany został przez zespół entuzjastów motoryzacji w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych w Katowicach, w hucie "Silesia" w Rybniku w WZM w Siemianowicach. Oficjalna prezentacja odbyła się w 1957 roku w Katowickim Pałacu Młodzieży
Trójkołowiec, 2-osobowy, otwarty, bez drzwiczek, przykrywany budką z płótna nieprzemakalnego i napędzany silnikiem motocyklowym, chłodzony powietrzem, jest najtańszym pojazdem wielośladowym, jaki można sobie wyobrazić. Dostosowany charakterystyką do ruchu miejskiego (mała szybkość maksymalna - 75 km/godz., duże przyspieszenie - małe kółka) może doskonale służyć do dojazdu do miejsca pracy, co oczywiście nie wyklucza dłuższych jazd pozamiejskich niedzielnych czy urlopowych. W przypadku zaś zastosowania ręcznego sterowania dźwigni gazu i sprzęgła, co również przewidziano w założeniach, staje się wprost bezcennym wózkiem dla inwalidów oczekujących jak dotąd bezskutecznie od wojny na podjęcie krajowej produkcji takiego pojazdu.

A oto niektóre dane techniczne zasięgnięte z założeń autoskutera P-80:
Dane ogólne:

Ilość miejsc - 2. Ciężar własny - ok. 190 kG. ' Ciężar użyteczny - ok. 150 kG. Rozkład obciążeń - przód 60%, tył 40%; Układ podwozia - 3 śladowy ; Napęd - na tylne koło.

Silnik:
W wersji prototypowej zastosowano Jawa CZ 250 cm3 o mocy 12 KM przy 4750 obr/min. i momencie obrotowym - 2,0 KGm przy 3500 obr./min. W silniku tym zabudowano na wale silnika dmuchawę odśrodkową.

Podwozie:
Rozstaw osi - 1600 mm , Rozstaw kół przednich - 1120 mm, Prześwit - 180 mm Wymiary opon - 4,40 - 10

Autobąk

Autobąk Autobąk

Konstruktorem tego SAMa jest inż. Leon Jakubczyk z chrzanowa. Ta oryginalna konstrukacja napędzna była sinikiem o pojemności 125 cm3, chłodzonym wodą, Samochodzik zużywał przy prędkości 60 km/h 3,5 litra benzymy na 100 km. Rozstaw kół tego samochodu, jest niewiele większy od rozstawu kół... roweru.

Na jednym ze zdjęć obok widać model kabrioletu wykonany z drewna, nie wiadomo, czy konstruktorowi udało się zbudować jeżdżąca wersję tego autka. Miała mieć 2400 mm długości, 880 mm szerokości (!) a zawracać na 5 metrowej szerokości drodze.

Autobąk Autobąk

Samochodzik Stanisława Łukaszewicza

   

Zdjęcia obok nie przedstawiają pojazdu kosmitów, a jedynie jedną z ciekawszych konstrukcji powstałych w Polsce w latach sześćdziesiątych... :-). Jest to samochód Kierownika Biura Nadwozi Działu Głównego Konstruktora w FSO - inż. Stanisława Łukaszewicza. Ten mały czterokołowy samochodzik napędzany był silnikiem motocyklowym. Było w nim dosyć miejsca dla jednej osoby, i to do wygodnego podróżowania. Nadwozie wykonano z tworzyw sztucznych. Samochód został sprzedany w 1969 roku.