Beskid

Beskid

We wczesnych latach osiemdziesiątych , po kilku latach produkowania w FSM Fiata 126p zdecydowano się na rozpoczęcie badań nad bardziej nowoczesnym następcą Malucha. Prace nad nowym samochodem powierzono Ośrodkowi Badawczo Rozwojowemu Samochodów Małolitrażowych - BOSMAL. Jako cel postawiono sobie stworzenie taniego auta które można by produkować w FSM na istniejacych liniach produkcyjnych z wykorzystaniem niektórych części PF 126p.
W 1981 r zespół projektantów pod kierownictwem Wiesława Wiatraka rozpoczął prace nad Beskidem 106. W 1982 r. gotowe już były plany konstrukcyjne i rozpoczeto budowę pierwszego prototypu który zaprezentowano wiosną 1983. Efektem prac był bardzo udany samochód, o ładnej aerodynamicznej sylwetce ( przypominającej Renault Twingo które pojawiło się jednak o kilka lat później ) Karoseria autorstwa Krzysztofa Maissnera z warszawskiej Akademi Sztuk Pięknych odznaczała się bardzo dobrym współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,29 , powodowało to że Beskid zuzywał 3,9 litra na 100 km przy prędkości 90 km/h.
Powstało 7 prototypów tego samochodu w trzech wersjach. Wszystkie miały rozstaw osi 2150 mm , wysokość 1364 mm , szerokość 1530 mm i wagę zaledwie 630 kg. Początkowo długość Beskida wynosiła 3235 mm jednak Beskidy z 3 serii miały już 3500 mm długości.
Prototypy rżniły się głównie silnikami w nich zamontowanymi. Najwięcej było napędzanych silnikiem z PF 126p o pojemniości 594 cm3 i mocy 20,6 kW ( 27,6 KM ) lub nowym o pojemności 703 cm3 i mocy 22 kW ( 29,5 KM ) które rozpedzały Beskida do 120 km/h.
Wewnatrz pojazdu znajdowało sie wiele elementów wyposażenia PF 126p , ale różnice pomiędzy oboma samochodami były znaczne. Polegały przede wszystkim na tym, że Beskid był samochodem 5-osobowym. Pojemnośc bagażnika po złożeniu tylnych siedzeń rosła do 800 litrów co w tej klasie samochodów jest bardzo dobrym wynikiem. Dodatkowym plusem Beskida była mała ilość wykorzystywanej przy jego budowie stali ( połowa tego co 126p )
Okres badań i prac nad Beskidem zakończył się w 1987 roku , gdy pojawiły się plany wprowadzenia do produkcji nowego modelu Fiata - obecnego Cinquecento.


Dokładay opis techniczny Beskida


Beskid
Beskid
Beskid i ja :-)
Beskidy w OBR
Beskidy w OBR
Beskid i ja :-)

Beskid