¯uk

¯uk

¯uki

W 1972 r. przedstawiono tak¿e dwie nowe wersje nadwoziowe popularnego ¯uka. By³y to prototypy samochodu dla rolników nosz±cego nazwê ¯uk R oraz mikrobusu typu A 18 przeznaczonego na eksport. ¯uk R otrzyma³ wyd³u¿on± kabinê umo¿liwiaj±c± przewóz dodatkowych czterech pasa¿erów. Skrzynia ³adunkowa o konstrukcji drewnianej przystosowana zosta³a do monta¿u pa³±ków i opoñczy.

Drugi nowy pojazd to 10-osobowy mikrobus (licz±c z kierowc±) wykonany w oparciu o nadwozie furgonowe. Dwa luksusowo wykoñczone mikrobusy we wrze¶niu 1972 r. wyruszy³y w d³ug± podró¿: jeden do Ghany i Nigerii, a drugi do Iraku w celu zainteresowania nimi potencjalnych odbiorców.

W nastêpnym roku konstruktorzy z OBR opracowali samochód weterynaryjny na zamówienie Instytutu Chorób Niezaka¼nych Akademii Rolniczej. Pojazd ten wykonano wykorzystuj±c nadwozie furgonu ¯uk A 06 M. Dokumentacjê techniczn± tego samochodu opracowano pod kierunkiem in¿. Jana Szymanka, a wykonaniem prototypu kierowa³ in¿. Kazimierz Oberda. Nadwozie zosta³o podwy¿szone i wyd³u¿one. Tylna ¶ciana nadwozia mocowana zawiasowo do progu stanowi³a po opuszczeniu pomost u³atwiaj±cy wej¶cie zwierz±t do samochodu.

Rok 1973 zakoñczono wykonaniem 25 731 sztuk samochodów ¯uk. W nastêpnym roku od listopada wszystkie ¯uki otrzyma³y nowy uk³ad hamulca zasadniczego. By³ to uk³ad dwuobwodowy z podzia³em na obwód kó³ przednich i obwód kó³ tylnych. Zastosowano tak¿e podci¶nieniowy mechanizm wspomagaj±cy. Zmieniono tak¿e system hamulca pomocniczego rêcznego. Dotychczasowy hamulec ta¶mowy dzia³aj±cy na wa³ napêdowy zast±piony zosta³ przez mechanizm wykorzystuj±cy szczêki hamulcowe kó³ tylnych.

Sukcesywnie prowadzone prace modernizacyjne pozwoli³y na przygotowanie kolejnego etapu usprawniania samochodu ¯uk. Produkcjê nowego modelu rozpoczêto w sierpniu 1975r., a jego oznaczenie uleg³o zmianie z litery M na B (np. A 07 B). Modernizacja ta objê³a silnik, zespo³y podwoziowe; instalacjê elektryczn± oraz wyposa¿enie nadwozia. W okresie tym zrezygnowano w FSC z produkcji dolnozaworowego silnika typu M 20, a górnozaworowy silnik typu S-21 zosta³ ulepszony. W uk³adzie smarowania w miejsce dotychczasowych dwóch filtrów (g³ównego i bocznego) zastosowano nowoczesny wymienny filtr pe³noprzep³ywowy typu PP-6.2. W uk³adzie zasilania wprowadzono dwuprzelotowy ga¼nik opadowy typu 3452 zbli¿ony konstrukcyjnie do licencyjnego ga¼nika (Weber) stosowanego w samochodzie PF 125p. Zastosowano tak¿e nowy filtr powietrza z wymiennym wk³adem papierowym oraz zamkniêty uk³ad przewietrzania silnika. W uk³adzie napêdowym samochodu wprowadzono bezobs³ugowe ³o¿ysko wyciskowe sprzêg³a, a d¼wigniê zmiany biegów przeniesiono z kolumny kierownicy na pod³ogê kabiny. W zawieszeniu przednich i tylnych kó³ zastosowano nowe licencyjne amortyzatory teleskopowe (Armstrong) a w uk³adzie kierowniczym zmodernizowan± przek³adniê ¶limakow± i ³aman± kolumnê kierownicy, posiadaj±c± mo¿liwo¶æ zamontowania stacyjki z blokad±. W instalacji elektrycznej ¯uków serii B wprowadzono kolektorowe z³±cza przewodów i odbiorników elektrycznych. Dalsze zmiany to zastosowanie nowego akumulatora typu 6SC-45 w polipropylenowej obudowie, ulepszonej wycieraczki szyby przedniej o wiêkszym polu wycierania oraz nowego zespolonego wy³±cznika ¶wiate³, kierunkowskazów i wycieraczki osadzonego na kolumnie kierownicy. Ponadto wprowadzono now± tablicê rozdzielcz± z klawiszowymi wy³±cznikami i no¿n± pompkê spryskiwacza szyby przedniej. Kabinê wyposa¿ono w nowe wygodniejsze fotele kierowcy i pasa¿era. Fotel kierowcy otrzyma³ p³ynn± i skokow± regulacjê k±ta pochylenia oparcia.

W 1975 r. do produkcji wesz³a nowa odmiana samochodu ¯uk przeznaczonego dla stra¿y po¿arnej. Pojazd ten nosz±cy oznaczenie A 151 C wyposa¿ony by³ w motopompê oraz zbiornik na wodê o objêto¶ci 400 dm3.

Odbiorcom afrykañskim zaoferowano wersjê towos o innej konfiguracji wnêtrza. Zrezygnowano ze ¶cianki dzia³owej, a na wyd³u¿onych sk³adanych ³awkach mo¿na by³o przewoziæ 10 osób.

Produkcja ¯uków stale wzrasta³a i w 1975 r. osi±gnê³a wielko¶æ 31 613 sztuk. Wielkie nadzieje wi±zano z rozmowami jakie prowadzono w 1976 r. na wysokim szczeblu z koncernem General Motors na temat zakupu licencji na produkcjê samochodów dostawczych marki Bedford. Do podpisania kontraktu jednak nie dosz³o i FSC nadal produkowa³a ¯uki. W III kwartale 1976 r. na ta¶mê monta¿ow± wprowadzono rolnicz± wersjê ¯uka. By³ to model A 16 B, wcze¶niej znany jako ¯uk R. Kabina przeznaczona by³a do przewozu 6 osób (³±cznie z kierowc±), a skrzynia ³adunkowa o d³ugo¶ci 1820 mm i szeroko¶ci 1750 mm umo¿liwia³a przewo¼ ³adunków o masie do 500 kg. Ca³kowita ³adowno¶æ wynosi³a wiêc 950 kg, przy masie w³asnej 1550 kg. Po z³o¿eniu siedzenia tyln± czê¶æ kabiny mo¿na by³o równie¿ wykorzystaæ do przewozu ³adunków. Model A 16 B by³ najd³u¿szym pojazdem w rodzinie ¯uków (4450 mm). Samochód przystosowano do ci±gniêcia przyczepy o dopuszczalnej masie ca³kowitej 725 kg. Jej produkcjê uruchomiono w filii FSC w Wêgrowie. Jednoosiowa przyczepa oznaczona symbolem D-17 mia³a ³adowno¶æ 350 kg, a wymiary je skrzyni ³adunkowej wynosi³y: d³ugo¶æ 2150 mm, szeroko¶æ 1750 mm. Sztywna o¶ przyczepy zawieszona zosta³a na wzd³u¿nych resorach piórowych i zaopatrzona w ko³a jezdne z ¯uka i hamulec najazdowy.

W 1976 roku lista odbiorców ¯uka powiêkszy³a siê o NRD, Grecjê i Iran.

Co dzia³o siê dalej? Ano niewiele... ¯uka nie op³aca³o siê d³u¿ej modernizowaæ, wiêc zaczêto szukaæ jego nastêpcy. Robiono to w³a¶ciwie od koñca lat 60tych ale uda³o siê dopiero w latach 90tych ! Przez ten czas ¯uk niewiele siê zmienia³, produkowano te same modele, o tych samych oznaczeniach, identycznie wygl±daj±ce, zmieni³y siê nieco silniki (dosz³y nowe modele z Andorii) i poza tym chyba nic wiêcej. Do 13 lutego 1998 wyprodukowano tych samochodów ponad 587 tysiêcy. Historiê nastêpców ¯uka znajdziesz w dalszej czê¶ci strony.





POWRÓT DO MENU                 lub                 DALSZA CZÊ|Æ HISTORII

¯uk A16

¯uk A16

¯uk A16

¯uk A16

¯uk A17

¯uk A17

¯uk A17

¯uk A17

¯uk A18

¯uk A18

¯uk A18

¯uk podwozie

¯uk podwozie
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.