真k

真k

真ki

W 1972 r. przedstawiono tak瞠 dwie nowe wersje nadwoziowe popularnego 真ka. By造 to prototypy samochodu dla rolnik闚 nosz帷ego nazw 真k R oraz mikrobusu typu A 18 przeznaczonego na eksport. 真k R otrzyma wyd逝穎n kabin umo磧iwiaj帷 przew霩 dodatkowych czterech pasa瞠r闚. Skrzynia 豉dunkowa o konstrukcji drewnianej przystosowana zosta豉 do monta簑 pa陰k闚 i opo鎍zy.

Drugi nowy pojazd to 10-osobowy mikrobus (licz帷 z kierowc) wykonany w oparciu o nadwozie furgonowe. Dwa luksusowo wyko鎍zone mikrobusy we wrze郾iu 1972 r. wyruszy造 w d逝g podr騜: jeden do Ghany i Nigerii, a drugi do Iraku w celu zainteresowania nimi potencjalnych odbiorc闚.

W nast瘼nym roku konstruktorzy z OBR opracowali samoch鏚 weterynaryjny na zam闚ienie Instytutu Chor鏏 Niezaka幡ych Akademii Rolniczej. Pojazd ten wykonano wykorzystuj帷 nadwozie furgonu 真k A 06 M. Dokumentacj techniczn tego samochodu opracowano pod kierunkiem in. Jana Szymanka, a wykonaniem prototypu kierowa in. Kazimierz Oberda. Nadwozie zosta這 podwy窺zone i wyd逝穎ne. Tylna 軼iana nadwozia mocowana zawiasowo do progu stanowi豉 po opuszczeniu pomost u豉twiaj帷y wej軼ie zwierz徠 do samochodu.

Rok 1973 zako鎍zono wykonaniem 25 731 sztuk samochod闚 真k. W nast瘼nym roku od listopada wszystkie 真ki otrzyma造 nowy uk豉d hamulca zasadniczego. By to uk豉d dwuobwodowy z podzia貫m na obw鏚 k馧 przednich i obw鏚 k馧 tylnych. Zastosowano tak瞠 podci郾ieniowy mechanizm wspomagaj帷y. Zmieniono tak瞠 system hamulca pomocniczego r璚znego. Dotychczasowy hamulec ta鄉owy dzia豉j帷y na wa nap璠owy zast徙iony zosta przez mechanizm wykorzystuj帷y szcz瘯i hamulcowe k馧 tylnych.

Sukcesywnie prowadzone prace modernizacyjne pozwoli造 na przygotowanie kolejnego etapu usprawniania samochodu 真k. Produkcj nowego modelu rozpocz皻o w sierpniu 1975r., a jego oznaczenie uleg這 zmianie z litery M na B (np. A 07 B). Modernizacja ta obj窸a silnik, zespo造 podwoziowe; instalacj elektryczn oraz wyposa瞠nie nadwozia. W okresie tym zrezygnowano w FSC z produkcji dolnozaworowego silnika typu M 20, a g鏎nozaworowy silnik typu S-21 zosta ulepszony. W uk豉dzie smarowania w miejsce dotychczasowych dw鏂h filtr闚 (g堯wnego i bocznego) zastosowano nowoczesny wymienny filtr pe軟oprzep造wowy typu PP-6.2. W uk豉dzie zasilania wprowadzono dwuprzelotowy ga幡ik opadowy typu 3452 zbli穎ny konstrukcyjnie do licencyjnego ga幡ika (Weber) stosowanego w samochodzie PF 125p. Zastosowano tak瞠 nowy filtr powietrza z wymiennym wk豉dem papierowym oraz zamkni皻y uk豉d przewietrzania silnika. W uk豉dzie nap璠owym samochodu wprowadzono bezobs逝gowe 這篡sko wyciskowe sprz璕豉, a d德igni zmiany bieg闚 przeniesiono z kolumny kierownicy na pod這g kabiny. W zawieszeniu przednich i tylnych k馧 zastosowano nowe licencyjne amortyzatory teleskopowe (Armstrong) a w uk豉dzie kierowniczym zmodernizowan przek豉dni 郵imakow i 豉man kolumn kierownicy, posiadaj帷 mo磧iwo嗆 zamontowania stacyjki z blokad. W instalacji elektrycznej 真k闚 serii B wprowadzono kolektorowe z陰cza przewod闚 i odbiornik闚 elektrycznych. Dalsze zmiany to zastosowanie nowego akumulatora typu 6SC-45 w polipropylenowej obudowie, ulepszonej wycieraczki szyby przedniej o wi瘯szym polu wycierania oraz nowego zespolonego wy陰cznika 鈍iate, kierunkowskaz闚 i wycieraczki osadzonego na kolumnie kierownicy. Ponadto wprowadzono now tablic rozdzielcz z klawiszowymi wy陰cznikami i no積 pompk spryskiwacza szyby przedniej. Kabin wyposa穎no w nowe wygodniejsze fotele kierowcy i pasa瞠ra. Fotel kierowcy otrzyma p造nn i skokow regulacj k徠a pochylenia oparcia.

W 1975 r. do produkcji wesz豉 nowa odmiana samochodu 真k przeznaczonego dla stra篡 po瘸rnej. Pojazd ten nosz帷y oznaczenie A 151 C wyposa穎ny by w motopomp oraz zbiornik na wod o obj皻o軼i 400 dm3.

Odbiorcom afryka雟kim zaoferowano wersj towos o innej konfiguracji wn皻rza. Zrezygnowano ze 軼ianki dzia這wej, a na wyd逝穎nych sk豉danych 豉wkach mo積a by這 przewozi 10 os鏏.

Produkcja 真k闚 stale wzrasta豉 i w 1975 r. osi庵n窸a wielko嗆 31 613 sztuk. Wielkie nadzieje wi您ano z rozmowami jakie prowadzono w 1976 r. na wysokim szczeblu z koncernem General Motors na temat zakupu licencji na produkcj samochod闚 dostawczych marki Bedford. Do podpisania kontraktu jednak nie dosz這 i FSC nadal produkowa豉 真ki. W III kwartale 1976 r. na ta鄉 monta穎w wprowadzono rolnicz wersj 真ka. By to model A 16 B, wcze郾iej znany jako 真k R. Kabina przeznaczona by豉 do przewozu 6 os鏏 (陰cznie z kierowc), a skrzynia 豉dunkowa o d逝go軼i 1820 mm i szeroko軼i 1750 mm umo磧iwia豉 przewo 豉dunk闚 o masie do 500 kg. Ca趾owita 豉downo嗆 wynosi豉 wi璚 950 kg, przy masie w豉snej 1550 kg. Po z這瞠niu siedzenia tyln cz窷 kabiny mo積a by這 r闚nie wykorzysta do przewozu 豉dunk闚. Model A 16 B by najd逝窺zym pojazdem w rodzinie 真k闚 (4450 mm). Samoch鏚 przystosowano do ci庵ni璚ia przyczepy o dopuszczalnej masie ca趾owitej 725 kg. Jej produkcj uruchomiono w filii FSC w W璕rowie. Jednoosiowa przyczepa oznaczona symbolem D-17 mia豉 豉downo嗆 350 kg, a wymiary je skrzyni 豉dunkowej wynosi造: d逝go嗆 2150 mm, szeroko嗆 1750 mm. Sztywna o przyczepy zawieszona zosta豉 na wzd逝積ych resorach pi鏎owych i zaopatrzona w ko豉 jezdne z 真ka i hamulec najazdowy.

W 1976 roku lista odbiorc闚 真ka powi瘯szy豉 si o NRD, Grecj i Iran.

Co dzia這 si dalej? Ano niewiele... 真ka nie op豉ca這 si d逝瞠j modernizowa, wi璚 zacz皻o szuka jego nast瘼cy. Robiono to w豉軼iwie od ko鎍a lat 60tych ale uda這 si dopiero w latach 90tych ! Przez ten czas 真k niewiele si zmienia, produkowano te same modele, o tych samych oznaczeniach, identycznie wygl康aj帷e, zmieni造 si nieco silniki (dosz造 nowe modele z Andorii) i poza tym chyba nic wi璚ej. Do 13 lutego 1998 wyprodukowano tych samochod闚 ponad 587 tysi璚y. Histori nast瘼c闚 真ka znajdziesz w dalszej cz窷ci strony.





POWR紘 DO MENU                 lub                 DALSZA CZ吜 HISTORII

真k A16

真k A16

真k A16

真k A16

真k A17

真k A17

真k A17

真k A17

真k A18

真k A18

真k A18

真k podwozie

真k podwozie
Copyright 2004 - Luchio - All rights reserved.